Pages

Wednesday, February 19, 2014

Umrah 2013 / 2014 - Taif

Taif sebenarnya tiada dalam itinerary kami untuk umrah kali ni. Idea ke Taif datang semasa kami dalam perjalanan untuk miqat di Taneim menaiki teksi. Kebetulan driver teksi dari Pakistan tu boleh cakap english. Saja survey harga ke Taif. Dia kata dia boleh ke Taif. Kami rasa rate ke Taif sangat reasonable.

Hajat hati juga nak menunaikan hasrat Mak ke Taif. Mak pergi umrah kali ni pun sebab dijanjikan Travel Agent yang dia ikut untuk ke Taif. Bila sampai di Makkah tengok2 tak de dalam itinerary mereka. By the way, Mak tak ikut kami untuk umrah diy ni sebab belum yakin dengan cara ni.hehe.. Now, she's convinced. Siap cakap nak ikut kami the next time kami pegi..;-)

Back to cerita Taif, selepas ziarah Makkah kami, kami tanya Sultan ( our driver ) boleh tak ke Taif & berapa rate. Tengok2 dia boleh bagi the same rate. Dia bawak innova. Teksi diver pakistan tu muat 4 orang je. So, memang better ambik Sultan ni. Lagi pun selalunya kat check points diorang tak kacau driver Arab ni.

Then, somebody told us that nak ke Taif tak boleh guna visa umrah. Visa umrah valid untuk ke Jeddah, Makkah & Madinah je. But when we asked Sultan about this, he said " la' musykil". No problemo la tu...:D

Taif tak de apa yang special sangat. Cuma sejukk je. Ala2 Cameron Highlands. Masa kami pegi hujan la pulak. So, we couldn't see much. Siap ada sessi belajar bahasa Arab dengan Sultan. Ada potential mutawif tu siap jotted down everything..hihi..

Sejukk



According to Sultan, Kalau tak hujan, dalam perjalanan ke Taif tu boleh nampak Makkah. Taif ni kan highlands. By the time we reached Taif & pusing2 pekan Taif yang kecik tu, kami dapat berita tak boleh turun dari Taif. Jalan ditutup sebab kabus tebal. Banyak accidents. Dah kami stranded kat Taif.

Ni le Sultan( berjubah putih ), our driver yang sangat best. Kereta dia kena langgar pun boleh senyum lagi..




Bila musim panas di Arab Saudi, ramai Arabs datang ke Taif untuk lari dari panas terik. Hari tu before kami pergi, pernah heboh turun salji kat Taif. Tapi bila kami sampai di situ dapatlah jugak tengok baby salji haha..Dah sejuk & berkabus sangat kan, habis bulu mata diselaputi kabus. Dah ala2 salji le pulak..



Dalam pukul 3pm jugaklah baru jalan keluar dari Taif dibuka. Sepanjang jalan balik tu banyak jumpa ladang unta & kebun sayur. Oh ye, kami pergi jalan lain, balik ikut jalan lain. Pergi sejam je. Balik jadi 2 jam.


Kami sempat jugak singgah pekena nasi unta. Rupa2 nya unta ni berlemak betul.. Setalam nasi unta SR40. Si Sultan ni malu dengan kami nak makan sorang2 setalam. Dia share dengan hubby..hehe..



20 comments:

Anonymous said...

Salam,

Boleh emailkan nama TA yg uruskan visa dan transport?
Saya sudah book hotel dan flight.
Now baru no survey TA
mizzaiza@yahoo.com
Terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Blog yg menarik.klu tak keberatan, boleh Puan berikan personal contact number Sultan. terima kasih membantu
email: faba88@gmail.com

Anonymous said...

Assalamualaikum,

saya pun ingin mendapatkan contact no Sultan, lagi satu syarikat yang buat transport arrangement kat mekah.
boleh email saya di snazri[at]Hotmail[dot]com

terima kasih

Anonymous said...

Boleh bg email puan atau fb... ke emel saya umitasha77@gmail.com.. sy x mahu bg no phone secara open...

Anonymous said...

Assalam... mohon share no contact sultan??
email sy safuaria@gmail.com
terima kasih ...

Unknown said...

Tuan rumah, mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

UMRAH PERSENDIRIAN

Sememangnya ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian atau umrah tidak mengikut pakej dari mana-mana travel agen. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej TA di samping sedikit faktor lain.

Wujudnya group whatapps atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload pada 31 ogos 2014 telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua hari sahaja UP whatsapp tersebut telah mencapai tahap maksima bil ahlinya. "Umrah Persendirian G2" di tambah bagi menampung jumlah yang terus meningkat. Walau bagaimanapun G2 juga akan menghampiran jumlah maksima.
Ahli UP yang sedia ada akan mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, mereka akan membawa bersama pasangan dan juga anak-anak.

Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya. Telegrem sememangnya tidak popular dan tidak mesra pengguna masa ini tetapi ia dapat menampung jumlah ahli sehingga 200 orang. Telegram akan di minati di masa akan dating, insyaallah.

Jika anda pembaca semua berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat beragama Islam serta berumur 18 tahun ke atas bolehlah menghantar email menyatakan hajat itu kepada email : umrahsenang@gmail.com

Sekian terima kasih

Unknown said...

Salam puan please help me how yo arrange everything djring umrah included transportation n muttawif.... Email me foktavia@yahoo.com.sg... Tq

liyasalleh said...

Salam, sy ada plan nak buat umrah persendirian bersama family dlm bln Dec 2015. Blh x kongsi cara2 nak buat umrah persendirian dan pengalaman disana? Sy pernah buat umrah bersama hubby,parents & parent in law thn 2013. Kali ni teringin nak bwk anak2 plk..kalau kos nya ok blh sy bwk semua 5 anak.

Harap blh kasi info di alamat emel sy liyasalleh73@gmail.com

Tq.

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum wb

Blog yang menarik. Saya juga berminat untuk mendapatkan perkhidmatan Sultan. Harap puan dpt beritahu no tel beliau. Ini email saya: msaadhamid@gmail.com

Unknown said...

Salam, sy ada plan nak buat umrah persendirian bersama family dlm bln Dec 2015. Blh beri detail info cara2 nak buat umrah persendirian dan pengalaman disana? Sy pernah buat umrah terakhir thn 2014. Kali ni teringin nak bwk isteri & anak2. 

Harap dpt reply di alamat emel sy abrashid2@gmail.com

Tq.

Hj Ghazali said...

Assalam Puan. Saya planning nak bawa famili 9 org semuanya ..menunaikan umrah pada awal tahun hadapan apabila mendapat ganjaran pencen. Saya sudah 3 kali menunaikan umrah melalui Travel Agen , tapi kali ini ingin bawa famili sendiri secara DIY , harap dapat maklumat awal sehingga akhir - bagaimana pengurusan visa , TA ground Jeddah , Mekah , Madinah dan hal2 lain yg berkaitan selengkapnya. Please emel kpd : cgzali56@gmail.com
Tqvm.

Anonymous said...

Salam puan,
Boleh terangkn secara detail umrah DIY ni.

Tkasih.
puteri7@ymail.com

Anonymous said...

boleh bagi no telefon Sultan kami bercadang nak ke Taif juga, kami pun akan buat umrah pergi sendiri aja ini adalah kali ke 2 kami pergi sendiri aja. kali pertama kami pergi April 2014 dan kali ini kami 12 orang saya,suami, emak dan anak-anak insyaallah pada januari 2016. Boleh bagi di email ini zeaaziz@yahoo.com

tq.

4AS said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Atas inspirasi pembaca-pembaca blog ini, buku " Travelog Umrah DIY" berjaya diterbitkan. Untuk makluman lanjut sila ke:

http://mysweetprincesses.blogspot.my/2015/12/travelog-umrah-diy.html
@
www.facebook.com/TravelogUmrahDIY

Azrimimicrobes said...

Assalam,

Boleh berikan no hp TA yang puan guna...TQ..noorazrimi@gmail.com

Rass said...

Asslmkm wbt puan, sy cadang nk pegi first time dan bwk skali isteri dan anak anak, bole share no tel TA yg puan gunakan. Bole email pada raslan73@gmail.com

Terima kasih.

Unknown said...

Assqlamualaikum, boleh email kepada myimarahtravel@gmail.com utk dptkan Pakej umrah persendirian ,mrk bnyk bantu dan provide ground... Syukran

Anonymous said...

Salam puan...boleh bg no sultan... tlg email kt saya norsamida@gmail.com...Terima kasih puan...

Restaurant catering che abang said...

Tlg emelkan sy contct sultan nurjihan678@gmail.com

Restaurant catering che abang said...

Tlg emelkan sy contct sultan nurjihan678@gmail.com