Pages

Friday, March 7, 2014

Umrah 2013/2014 - Madinah

Assalamua Alayka by Maher Zain aptly describes my feeling when visiting Madinah. Bila dengar lagu ni je mesti rasa syahdu je..




Kami bertolak dari Makkah ke Madinah selepas zohor pada hari Khamis 9 Jan. So, buat tawaf wida' lepas breakfast. Pihak hotel Nawazi Ajyad pun baikhati je bagi kami late check out untuk solat zohor kat bilik dulu.

Monyet- monyet ni boleh duduk kat tempat kering kontang ni antara Makkah - Madinah


Kali ni dapat driver yang boleh cakap english. So, tak de lah boring perjalanan kami. I noticed Arab drivers ni, tasbih sentiasa ditangan. Diorang juga sangat hormatkan bacaan alQuran. Bila tengah pasang CD bacaan alQuran, when they needed to eat or drink, they would pause the recitation. Lepas makan & minum, baru buka balik bacaan AlQuran. Subhanallah..AlQuran kan bahasa diorang. Kalaulah kita boleh faham alQuran tu, may be we would do exactly that & better..

Sampai di Madinah dah masuk maghrib. Kami check in kat Hotel Elaf Taiba. Sangat dekat dengan masjid Nabawi. Fast & efficient check in. Lepas membersihkan diri, kami ke masjid Nabawi untuk solat isyak.

Masjid Nabawi dari Elaf Taiba



Kami berada di Madinah selama 4 hari 3 malam. Sempat ziarah Madinah. Tempat-tempat yang biasa pegi i.e Masjid Quba' & Bukit Uhud. Kali ni Hubby & I panjat bukit pemanah. Masa pegi dulu mutawif kami tak bagi panjat. Takut lambat kut.

Masjid Quba'


Atas Bukit Pemanah



Perkuburan Para Syuhada Uhud



Sehari sebelum balik, Hubby & I pusing2 Masjid Nabawi. I don't know why we did't have time for that when we were in Madinah the last time. Kali ni kami ke perkuburan Baqi'. Lama jugak stay kat sini.




Kami ke Sokaifat Bani Saedah yang I teringin sangat nak pegi on the last day. Rupa-rupanya kat bawah hotel kami je. Cantik & nyaman je dalam ni. I nak ke sini sebab sejarah dia.




Kami meninggalkan bumi Madinah pada Ahad 12 Jan. Hati sangat sebak selepas ziarah widak pagi Ahad tu. I pegi raudhah sorang pagi tu. Kalau tunggu ikut group Malaysia / Indon memang lambatlah. So, I menyelit dengan first group yang masuk raudhah. Of course la group Arab kan..Alhamdulillah, walaupun bersesak, yang penting dapat mengucapkan selamat tinggal di Makam kekasih Allah & dapat solat di raudhah..

Ya Allah, berikanlah kami ruang & peluang menjadi tetamuMu lagi..Aameen..

Dapatkan buku Travelog Umrah DIY

23 comments:

haiza said...

السلام عليكم
Saya berminat untuk dapatkan contact no TA yg puan guna utk urusan visa & transport di sana. Ada beberapa TA yg saya tau tp just wanna get a reliable ones. Pls email to hywir@yahoo.com. Thanks

Unknown said...

Assalamualaikum. .saya Hafizad..saya juga berminat untuk dapatkan contact Travel Agent yang puan guna disana..kalau boleh minta tolong puan emailkan dekat saya..hafizad55@gmail.com. .terima kasih puan

4AS said...

Wassalam sdr hafizad,
Boleh check e-mail..

Unknown said...

Tuan rumah, mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

UMRAH PERSENDIRIAN

Sememangnya ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian atau umrah tidak mengikut pakej dari mana-mana travel agen. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej TA di samping sedikit faktor lain.

Wujudnya group whatapps atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload pada 31 ogos 2014 telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua hari sahaja UP whatsapp tersebut telah mencapai tahap maksima bil ahlinya. "Umrah Persendirian G2" di tambah bagi menampung jumlah yang terus meningkat. Walau bagaimanapun G2 juga akan menghampiran jumlah maksima.
Ahli UP yang sedia ada akan mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, mereka akan membawa bersama pasangan dan juga anak-anak.

Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya. Telegrem sememangnya tidak popular dan tidak mesra pengguna masa ini tetapi ia dapat menampung jumlah ahli sehingga 200 orang. Telegram akan di minati di masa akan dating, insyaallah.

Jika anda pembaca semua berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat beragama Islam serta berumur 18 tahun ke atas bolehlah menghantar email menyatakan hajat itu kepada email : umrahsenang@gmail.com

Sekian terima kasih

wbee said...

Assalamualaikum,

Kalau puan dapat share contact TA tersebut. Terima kasih banyak2 and terima kasih atas perkongsian puan.. Hanya Allah yg dapat membalasnya dan semoga puan sentiasa menjadi tetamuNya...

email : wsamihah@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum,

Puan, mohon share contact utk urusan visa & transport di sana.. Terima kasih banyak2 and terima kasih atas perkongsian puan..

emel saya : nenneyshariza@gmail.com

Anonymous said...

salam .. boleh share TA yang digunakan masa umrah..
saya berminat..
my email:- azueahsan@gmail.com

4AS said...

Anonymous,
Sila check e-mail.

Untuk sesiapa yang saya terlepas pandang untuk e-mail personally, please let me know.

jamaliah said...

Salam saya berminat..Boleh share TA yg digunakan semasa umrah.My email:jamaliahisa65@gmail.com

Unknown said...

as salam puan boleh share TA yg puan guna semasa menunaikan umrah tu x in terms of visa n no. telefon utk kenderaan? e-mail sy, werebackguys@yahoo.com

Anonymous said...

pls email fb dewi dr sabah tu coz sy dr sabah juga. nazifahbidin@yahoo.com

Cutifamili@gmail.com said...

As Salam sis. Saya seronok sangat dapat jumpa blog sis ni. Saya tak pernah ke sana, tapi saya berharap sangat untuk ke sana suatu hari nanti. Ni sedang kumpul maklumat, study ape yang patut.. sblm wat decision nak pergi cemana dan bila. InshaAllah.. saya harap Allah izinkan saya ke sana. Amin..

Unknown said...

As salam,.mohon kongsi travel agent di sana. zurinza75@gmail.com. terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum dear
Saya juga berminat untuk mengerjakan umrah tanpa agent. Almaklum kami orang lama so Uncle and Aunty lebih selesa bermusafir mengikut jadual sendiri. Kami amat berterlmakasih jika boleh emelkan details pengalaman you untuk kami buat rujukan. Emel spt berikut:

hajjahmariah2005@gmail.com

Moga usaha adik diberkati Allah hendaknya

Anonymous said...

Salam,
Puan saya ingin bertanya mengenai tranportation dan juga mutawif di mekah dan juga madinah.mohon pn share.

belle_rusd@yahoo.com

sweetmunchkiny (shikin - 012 606 9494) shikinbasiron@gmail.com said...

assalamualaikum sis..jazaakillahu khoir diatas perkongsia..saya memang teringin sgt pergi menunaikan umrah..tetapi memandangkan kos yg tinggi tidak mampu utk saya melakukannya..alhamdulillah saya terbaca posting sis...bersemangat kembali dibuatnya. Saya mohon sgt2 kalau saya boleh dptkan no travel agent yg boleh menyiapkan visa.....my emel add : shikinbasiron@gmail.com . Dan saya mohon izin contact sis via emel kalau tidak keberatan sekiranya saya mempunyai sebarang pertanyaan..jazaakillahu khoir

Unknown said...

assalam puan...

Sangat menarik info yg pun tulis dlm blog puan..akak pernah ke sana sekali, tp teringin nak pegi lg nak bwk my sister & fmly ... lebih kurang 20 org..

Jika tidak keberatan blh puan emailkan pada akak details tuk transport, hotel yg affordable tuk kami yg ramai ni..

Syukran puan

email: erdakhairul@gmail.com

Anonymous said...

salam puan.. boleh sharekan x TA yg puan berurusan untuk umrah ni.. dan pengangkutan di mekah n madinah.. sy bekerja di riyadh.. bercdg nak bawak husband , ank and family untuk umrah hujung tahun ni..
email sy : wawacuk@ymail.com

Pn. Sumartini Bte Mahadi said...

As'salam....invite saya 0126591429

Unknown said...

as salam, kak boleh email saya x berkenaan dgn umrah diy.
banyak soalan nak tanya. zarahamdan@gmail.com
trima kasih atas perkongsian umrah diy.syukran

Diary Kayangan said...

assalam. boleh provide contact no TA yg puan guna utk urusan visa & transport di sana.

email : farhana.sairuji@yahoo.com

terima kasih banyak

Farra Da Smiley said...

Salam sis..boleh email saya juga fara_aiza@yahoo.com

4AS said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Atas inspirasi pembaca-pembaca blog ini, buku " Travelog Umrah DIY" berjaya diterbitkan. Untuk makluman lanjut sila ke:

http://mysweetprincesses.blogspot.my/2015/12/travelog-umrah-diy.html
@
www.facebook.com/TravelogUmrahDIY