Pages

Thursday, August 30, 2012

Cuti- Cuti Medan : Finale

After dragging to post the finale of our holiday in Medan, now baru ada masa & angin rajin.. Masa last day ni kitaorang dah tak de tour guide. So, kena jalan sendiri. Since Kaseh buat perangai & nak stay kat bilik, Liza & Sumai decided nak jalan2 dekat hotel je. Hubby & I memang nak ronda2 Medan. Kitaorang naik beca je coz our first stop was Masjid Raya which was just opposite Madani Hotel that we stayed on our first day, but did't have a chance to stop by. Tak jauh dari Grand Antares Hotel pun. Sampai je situ, ada perarakan rupanya. Tanya orang Medan, diorang kata ada orang Melayu berarak ke Istana Maimoon yang dekat situ jugak. Rasanya untuk perjumpaan raja2 kut..

Grand Antares Hotel


Perarakan ke Istana Maimoon dari Masjid Raya



Masjid Raya


Then took another beca ke kilang batik coz I nak gak beli kebaya yang nampak on our second day. Then bila nak ke shopping complex ( lupa lak nama ) yang besar & terbaru kat Medan, pembawa beca tu suggested Medan Mall. Bagus gak dia bawak ke sini. Kat sini ala-ala Pasar Baru, Bandung. Barang2 pun murah. telekung kanak2 only IDR30K. Boleh beli 6 set kalau compare dengan harga kat pasar ikan. Blouses  manik pun murah. Cuma IDR70-80K je. Tapi kat sini tak boleh tawar gile2 coz harga grosir gitu..:-) Cuma boleh tawar around IDR10K je. Dah murah pun harga yang diorang letak.

Ronda-ronda Medan




Medan Mall


Lepas shopping kat Medan Mall, ambik another beca ke hotel. Kali ni mmg terkena dengan pembawa beca tu. After dah tawar-menawar harga, he agreed on our requested price. Tapi dihantarnya ke Antares hotel, lepas tu buat2 salah faham. Dia nak suruh tambah lagi tambang untuk hantar ke Grand Antares hotel. Mengamuk le I. Lepas bertengkar & agreed on tambah sikit lagi, dia pun hantar le ke our hotel. Macam siot je. So, berhati-hati dengan beca kat sini. Nak cekik darah je. Normally, kalau dekat dalam IDR5K je. Tapi diorang akan letak sampai IDR20 - 30K. Pandai2 le tawar menawar.

All in all, kalau bercuti ke Medan, tak lengkap rasanya kalau tak ke Danau Toba & Brastagi. Walaupun jauh, it was worth the journey. Orang yang kata Medan tak best, memang tak best pun kalau stay 3 - 4 days kat Medan je. Another thing, I would recommend ambik ground package. Lebihkurang je kalau arrange sendiri. I ada gak minta quotation untuk kereta & driver sahaja, tapi bila congak2 balik jadi lagi mahal coz food, fuel, ferry fee & driver's accomodation kita nak kena bayar gak. Kat sana, kalau kita ni tourist & makan kat restoran diorang memang nak kena sembelih la harga meals. I noticed our tour guide paid IDR15K ! for our breakfast at our hotel in Perapat. Dirt cheap..Kalau kita bayar seendiri, maunya berganda2 kena bayar.

Nak repeat Medan, well.. not in the near future. Shopping pun tak best. Bandung is much better in term of shopping ( of course..), weather & ambience.

Bye-bye Medan


6 comments:

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Lian Saragih (sumatra guide) said...

www.medanadventures.blogspot.com
Perjalanan anda akan menyenangkan kalau di pandu oleh Guide lokal

herrycutibajetmedan said...

Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
Instagram: herry_tour_medan
Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
MY:+6013 4618637 (Ina)

Unknown said...

salam semua..kami ada menyediakan ground pakej ke Medan-Lake Toba-Berastagi dengan harga yang bestt..3d 2n hanya rm370/pax (min 4 dewasa) semua diuruskan.. just bawak duit shopping je
berminat boleh whatsapp: +6012-6047593
fb/ig @giadolairiscollection

Unknown said...

salam..kami ada menyediakan ground pakej ke medan-lake toba-berastagi dengan harga yang berpatutan dan paling penting kami bawa ke restoren yang halal..korang cuma bawa duit shopping je =)
whatsapp/message ONLY: +6012-6047593
ig: @percutianbajet

Unknown said...

assalam, kami ada menyediakan ground pakej Medan-Lake Toba-Berastagi dengan harga dan servis yang sangat berpuas hati. servis driver + transport juga ada ^_^ paling best kami bagi tiket masuk PERCUMA ke Funland! jom cepat
.
whatsapp:+6012-6047593
ig @percutianbajet