Pages

Tuesday, February 4, 2014

Pengalaman Umrah Tanpa Agent - Jeddah

Dengan lafaz " Rabbi yassir wala tu'assir Rabbi tammim bil khoir " kami meninggalkan bumi Malaysia menuju ke bumi barakah pada 31 Dec 2013 pada pukul 1ptg. Dalam tenang, mulut dan hati sentiasa berdoa padaNya semoga semua urusan kami dipermudahkan dan diterima semua amalan kami. Perjalanan mengambil masa 8 jam.

Destinasi kami yang sentiasa menjadi kerinduan ramai umat islam


Sebelum kami berangkat, my sister Ila yang  telah sampai di Madinah pada 28 Dec telah bagi briefing what to expect kat airport melalui whatsaps.

Kami sampai di Jeddah international Airport pada pukul 5:30pm waktu tempatan. Sampai di immigration dah masuk waktu maghrib. Pak2 Arab ni tinggal je kaunter pegi solat. Maka tunggulah kami di situ sampai mereka selesai menunaikan kewajipan kepadaNya. By that time my agent yang arrange our transport dah sms suruh call driver sebab driver dah tunggu 2 jam! Driver pulak p tunggu kat Terminal haji. Adoi..

Immigration. Lama betul nak tunggu chop passport


I tried to call the driver tapi tak angkat. Keluar je dari immigration, our passports were taken to be sorted out. Don't panic! Actually diorang hantar passport tu kat kaunter nun di sebelah surau. On your far left bila kita keluar dari arrival. Kena le bertanya kat kaunter tu passport kita dah ready ke belum. They are very helpful. I tanya kali kedua terus diaorang panggilkan muassasah Arab kami. Muassasah ni akan pastikan kita sampai di hotel. Just tunjuk your hotel booking. Nama muassasah Arab ada tertulis di bawah nama agent Malaysia yang buatkan visa kita. Nama tertera di belakang passport. Our Arab muassasah was Ojour Travel.

Kaunter tempat ambik passport


In our case, Ojour call driver tapi tak berjawab. Lepas tunggu 10 minit dia cakap tak boleh tunggu lama-lama. Kena naik teksi dia ke hotel. I cakap la I dah bayar driver tu. Dia cakap naik je teksi dia for free. The drive from Jeddah- Makkah was around 1 hour.  Kami ke Makkah dulu sebab nak jumpa Ila kat Makkah. Kat dalam flight hubby sorang je yang berihram. Orang lain semua ke Madinah dulu..:-)

Jeddah Internatioal Airport


Wakil dari Ojour Travel yang berjubah putih tu..


Dalam flight memang ada announcement bila kita masuk ke miqat area lebihkurang sejam sebelum landing. Dalam flight, mutawif dari satu travel agent terkenal tertanya2 kami bertiga ni ikut group mana. Tak dapat menahan perasaan ingin tahu, dia datang bertanya. Bila kami bagitau kami datang sendiri, dia excited nak tau cara-cara dan tip-tip... Padahal dia dah berbelas kali bawa jemaah dan pandai berbahasa arab. Mesti lagi senang kalau dia pegi sendiri..:-) Then another mutawif pun datang bertanya bila diceritakan oleh mutawif tadi..hehe..Kami tersangatlah berbesar hati nak share cara yang kami buat. Sedikit jariah kami untuk menolong orang-orang yang rindu menjadi tetamuNya.

Untuk melihat summary cara-cara pengurusan umrah diy ni, boleh ke sini 

To be continued...

Dapatkan buku Travelog Umrah DIY

5 comments:

Unknown said...

Tuan rumah, mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

UMRAH PERSENDIRIAN

Sememangnya ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian atau umrah tidak mengikut pakej dari mana-mana travel agen. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej TA di samping sedikit faktor lain.

Wujudnya group whatapps atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload pada 31 ogos 2014 telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua hari sahaja UP whatsapp tersebut telah mencapai tahap maksima bil ahlinya. "Umrah Persendirian G2" di tambah bagi menampung jumlah yang terus meningkat. Walau bagaimanapun G2 juga akan menghampiran jumlah maksima.
Ahli UP yang sedia ada akan mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, mereka akan membawa bersama pasangan dan juga anak-anak.

Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya. Telegrem sememangnya tidak popular dan tidak mesra pengguna masa ini tetapi ia dapat menampung jumlah ahli sehingga 200 orang. Telegram akan di minati di masa akan dating, insyaallah.

Jika anda pembaca semua berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat beragama Islam serta berumur 18 tahun ke atas bolehlah menghantar email menyatakan hajat itu kepada email : umrahsenang@gmail.com

Sekian terima kasih

Unknown said...

Salam admin... minta tlg saya nak pergi umrah diy . Tp mengenai muassasah kat sana... dgr cerita dari TA semasa di hajj airport kene ada muassasah kat sana... klu tak,mmg tak lepas... klu blh tlg email saya ya... rnbprestige@gmail.com tq..

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah hasil rujukan di blog ini saya dan group saya berjaya melakukan UMRAH DIY tahun ini. Terima kasih kepada admin.
UMRAH BACKPACKERS

Saya ada jumpa channel telegram UMRAH DIY. Banyak info dan panduan berguna disitu. Bagi mereka berminat boleh sertai channel di link dibawah.

< Telegram : Channel Nota Umrah Backpackers >

https://telegram.me/joinchat/AvahSkFQmdunfTIBY39Zdw
https://telegram.me/joinchat/AvahSkFQmdunfTIBY39Zdw
https://telegram.me/joinchat/AvahSkFQmdunfTIBY39Zdw

terima kasih

Ibnu Arabi said...

Berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY ?

Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut

https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

telegram.me/notaumrahdiy
telegram.me/komunitiumrahdiy

www.umrahdiy.com.my

Unknown said...

Assalamualaikum wbt.

Berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY ?

Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut

https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

telegram.me/notaumrahdiy
telegram.me/komunitiumrahdiy

www.umrahdiy.com.my

visa umrah boleh hubungi ust wan 017-3008021