Pages

Wednesday, February 5, 2014

Pengalaman Umrah Tanpa Agent

Selepas post saya mengenai Umrah Tanpa Agent, ramai yang bertanya melalui blog ni, pm di facebook dan whatsaps tentang cara-cara yang kami buat. Kami bukannya expert tapi banyak bertanya dan survey untuk mendapatkan maklumat.

Through this journey I've made new friends yang sudi berkongsi cerita dan menolong kami. Thanks to Amy yang saya kenal di blog ni, tapi macam dah lama kenal walaupun belum bersua muka. Dia masih di Makkah semasa post ni ditulis.

Di Makkah saya bertemu Nisa buat pertama kali. Another great family that we've met di bumi barakah ini. Sanggup menjemput kami bermalam di rumah mereka di Jeddah sementara menunggu flight balik di awal pagi.

Nisa & Khairul sekeluarga


Di Madinah, we have met 2 young ambitious students of Universiti Islam Madinah. Another great authors in the making. Thank you Saleem & Shahril yang bawa kami makan2 dan tunjukkan tempat shopping...:-) Shopping tu..hehe.. Dalam kesibukan mengemas barang-barang nak berangkat ke Jordan keesokkan harinya, masih meluangkan masa untuk kami.

Bakal-bakal penulis hebat..


Menjamu selera dengan makanan Pakistan..


Terima kasih juga K.Eda & Dewi yang berkongsi pengalaman umrah DIY kalian.

Saya sangat berpuas hati dengan umrah kali ni. Dengan masa selama 14 hari di sana, banyak yang kami dapat buat. Bukan sahaja dari segi ibadah, tetapi nak explore kawasan sekitar. Dapat juga mencuba pelbagai makanan Arab. The best was nasi Arab kat restoran tidak jauh dari Masjid Tan'eim. Simply marvellous... Ish..teringat2 la pulak...hihi..

Hotel: Alhamdulillah, Allah makbulkan hajat saya. Kami dapat bilik Masjidil Haram view di Makkah dan Masjid Nabawi view di Madinah. Kami menginap di Nawazi Ajyad di Makkah  ( 180m dari masjid )  dan Elaf Taiba di Madinah ( 20m dari masjid ). Bilik- bilik ni kami book semasa promosi. Memang murah. Kami book lebihkurang sebulan sebelum berangkat. Kami book triple room. My tips: rajin-rajinlah jengah rate hotel. Jangan tunggu last minute baru nak book. Masa tu harga dah melambung & selalunya hotel dah penuh. Pastikan hotel dah bayar sebelum berangkat ke sana dan contact pihak hotel untuk confirmation. Kalau nak hotel yang dekat dan budget lebih di Masjidil Haram, eg: Safwah Royale Orchid, Makkah Clock Royal Tower, Zam Zam Pullman, Dar Al Eiman, Swissotel, Dar Al Ghufran, Rotana, Hajar Tower, Hilton, Dar Al Tawhid & Al Massa. Elaf Kinda pun dekat gak. Kat Madinah hotel kebanyakan dekat je dengan masjid.

Pemandangan dari bilik kami di Nawazi Ajyad. Masjidil Haram terlindung oleh istana. We could see massive construction here.



Pemandangan dari bilik kami di Elaf Taiba


Shelter ni ( Sokaifat Bani Saedah ) yang I plan nak cari sebelum pergi. Tengok2 kat bawah hotel kami je..


Visa: Visa application kami buat sebulan sebelum bertolak. Visa valid selama 30 hari. Tapi semasa kita sampai di jeddah, ada 14 hari visa extension dari tarikh kita sampai sekiranya visa expired sebelum kita balik. Visa fee mencanak naik harga. Kebanyakan agent caj between RM250-RM350. Tapi sekarang yang paling murah RM320 per person.

Transport pula kami book ford dari travel agent kat Malaysia sebab kami bertiga sahaja. RM2000 per car untuk airport transfer dari Jeddah- Makkah- Madinah termasuk sehari ziarah di Makkah dan sehari ziarah di Madinah. Ni harga baru selepas 1 Safar. Last year RM1600 je. My advice, kalau pegi group kecil, naik teksi lagi senang. Macam kes kami, kami diberi driver berbeza. Mostly kami diberi teksi je pun. Jenuh nak contact driver setiap kali nak ke mana-mana. Dah la driver semua hanya boleh berbahasa Arab. Ada TA offer RM2200 untuk coaster yang muat 20 orang. Kalau pegi 10 orang memang jimatlah kos transport & selesa.

The best driver is Sultan, driver untuk ziarah Makkah kami. Very helpful sampaikan kami book dia & his innova untuk pergi ke Ta'if. Sangat penyabar.. He was willing to go out of his way to fulfill our wishes. I memang recommendlah dia ni. Tapi dia hanya tahu berbahasa Arab. Kami ada sessi belajar bahasa arab dengan dia semasa perjalanan ke Ta'if..haha.. We communicate with him by sign languange, a bit arabic & a bit english. Kalau dia tak paham gak, tibai je bahasa Kedah..:D

Mutawif fee lain ye. Kami tak ambik mutawif sebab dah biasa pegi. Kalau nak juga mutawif, tanya kat agent yang arrange transport. Adik-adik student sana pun ramai yang boleh jadi mutawif.

Makanan di Makkah tak susah. Kat depan Masjidil Haram bawah Hilton Tower banyak kedai makan. Kalau tekak nak merasa makanan Malaysia, boleh ke felda d' saji di 1st floor Safwah tower. Kat Abraj Al Bait tu.. Kat Heritage Souq bawah Safwah Tower pun ada kedai-kedai makan. Makanan around Masjidilharam quite expensive compared to kat suburbs tapi servings makanan arab besar. Boleh share 3 orang. Kat Ibrahim Al khalil Road & King Abdul Aziz Road pun ada kedai makan. Di Madinah leceh sikit nak cari makan. Ada foodcourt kat belakang hotel Dar Al Taqwa. Across King Faisal road, ada kedai2 makan pakistan. Nasi briyani banyak le kat sini. So, I suggest untuk yang tekak yang tak nak explore makanan baru, bawaklah bekal makanan dalam tin atau sambal kering. Ada kawan bawak rice cooker lagi..;-) In our case, tak bawak apa2 bekal. Tengok2 MIL susah nak terima food sana.. Hubby & I lagi suka nak makan makanan arab. Dah nama pun ke tanah arab kan..Tak kan lah nak cari sambal belacan lak...hehe..

Shopping: Kat Makkah I suka ke heritage souq & souq sebelah dia menghala ke elaf kinda hotel. Cheaper..Kalau nak grocery shopping kat Bin Dawood je di Hilton tower & Safwah tower. Hari tu kami sempat shopping di area Aziziyah. Kami ke Souq Salam & Alaelah. Kat Alaelah tu ala-ala carrefour. Jubah lelaki & wanita banyak selections. I beli baking dish kat sini..:-) Locals ramai shopping kat sini. Kami ni pun ada student filipino yang suggest masa kami ke Souq Salam.
Kat Madinah I suka shopping kat Taiba & Al Majeedi Commercial Centres. Jubah2 memang rambang mata. Kedai kurma pun ada kat sini. Kurma2 elok beli di Madinah.

I hope i covered most topics. Details will be updated later..The total cost for our umrah this time was around RM8K for 3 people including flight tickets, hotels, transport & visa. Sorang dalam RM2K++. Murah kan..Alhamdulillah. Food I tak kira sebab we tried everything. Icecreams..yummy..Nasi unta..Tapi kalau include food pun around RM3K per person kut.

To travel agents who happened to read this post, think positive. Rezeki Allah itu luas. Don't worry, masih ramai jemaah yang nak guna khidmat anda. Jangan menakut2kan tetamu2 Allah yang nak cuba cara ni. ( I have encountered this before with travel agents..)

Untuk bakal- bakal tetamu Allah yang nak mencuba cara Umrah DIY ni, tak susah sebenarnya cara ni. You have the freedom to choose when to go, where to stay, what to eat & plan your itinerary. Most of all, tawakkal dengan Allah. Dia yang memilih kita. Redha dengan semua ketetapanNya. InshaaAllah diberi ganjaran terbaik dariNya.

To be continued..:-)

Dapatkan buku " Travelog Umrah DIY ".

143 comments:

Anonymous said...

Assalam Sis 4as

Salam perkenalan...Alhamdulillah...seronok dapat baca entry sis...saya berminat nak pergi umrah diy like u ...cuma ada beberapa perkara nak tanya .. especially transport di sana...hope can contact u thru whatsapp ke..if possible..my number 019-7750008, Naja..

Anonymous said...

masyaallah best nya dpt pergi umrah secara budget..sy ni berniat nk gi umrah tp nk bawa sekali anak2 kecik 3 org..advisable ke pergi sndr ni..mcm mn nk contact u untuk belajar lbh detail umrah sndr ni. thanks, semoga ganjaran pahala yg u dpt dgn perkongsian ini

Unknown said...

Assalamualaikum, saya pon teruja nk buat umrah sendiri ni. Baru je blk umrah disember 2013 baru ni, dah rasa nkpi balik. Mccmana nk contact puan? -Wahida sungai petani

Unknown said...

Puan, kalau sudi saya ingin bertanya lanjut mengenai umrah cara ni-0195126911-wahida.

TravellogAku said...

salam puan,
terima kasih atas penerangan puan dia atas,info yang sangat berguna..
sebenarnya saya ad lagi soalan lain selain perkara2 yang puan senarai kan di atas..perjalanan saya bulan may ini,tersangat la kesuntukan masa sebab belum finalize ape-ape pun lagi..saya nak email / call / msg personally ,saya xtahu email /fon num puan..jasa puan amat saya hargai,hanya Allah saja dapat membalasnya..

** ini email saya : miss_bella3434@yahoo.com
016-6664693

terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya n hubby baru balik dari umrah pertama kami dua hari lepas. Dah start cari info utk diy umrah cam yours. Planning nk gi again bwak anak2 dec ... Bole share info?? My email > fawizahm@yahoo.com. Tq.

4AS said...

TravelogAku,
Please check your email.

Anonymous said...

Nor Asmah

assalamualaikum princess. Saya tertarik dgn perjalanan umrah tanpa travel agent. Saya teringat kata kawan saya selaku agen umrah beriya-iya mengatakan pergi umrah mesti melalui travel agent. Saya faham sebab mereka ni bisnes. Bayangkan berapa untung mereka tak bagi no tel kpd norstam37@yahoo.com

Anonymous said...

salam kak
saya berminat nak tau lebih lanjut ttg umrah without TA.boleh kak email saya di thariqziyad@rocketmail.com.sy org kedah.

Ain said...

Salam.. saya mohon pertolongan puan utk berikan nama driver/mutawif/apa2 yg related dengan pengangkutan /transportation di Mekah dan Madinah. Kami akan berangkat ke sana Inshaa Allah akhir bulan ni without TA. email saya : aaiwaz@yahoo.com. Terima kasih banyak2 .. semoga Allah murahkan rezki puan sekeluarga

Pakej Umrah said...

Tahniah kerana telah berjaya mengerjakan umrah tanpa ajen dengan jayanya. Moga dapat memberi panduan kepada jemaah lain.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

masa nak pergi ke Ta'if dari Mekah ada buat tawaf wida' ke?
Terimakasih.

amiera said...

salam puan, saya memang nak sangat ke Tanah suci tu. sy nak pergi sendiri tapi sy xpergi pergi lagi. boleh ke pergi sendiri walaupun xde pengalaman ke sana lagi? harap dapat membantu

4AS said...

Wassalam Amiera,
Alhamdulillah.niat tu dah ada. InshaaAllah Allah akan mudahkan urusan Amiera. Actually ada blog readers ni yang first time pergi umrah dan menggunakan cara DIY ni. Dari perkongsian mereka dengan saya, Alhamdulillah smooth je urusan mereka. Tapi make sure mahram Amiera ikut sekali tau..:-)

4AS said...

Wassalam Pn Ainon,
Maaf saya baru terbaca komen pn. Semoga semua urusan Pn dipermudahkan di sana dan mendapat umrah yang maqhbul.

Miss said...
This comment has been removed by the author.
Miss said...

Assalamualaikum Pn 4AS,

Terima Kasih diatas perkongsian mengenai umrah DIy ini.Saya baru saja pulang umrah menggunakan travel agen bulan Mac lalu.Saya dan suami insyaAllah ingin mengerjakan umrah DIY ini pada Bulan Disember nanti.Mohon puan email saya atau whats app saya supaya saya boleh hubungi puan cara-cara pengurusan visa dan ground arrangement oleh TA disini. InsyaAllah tiket flight & hotel saya akan booking di agoda.
Semoga Allah merahmati dan memberikan pahala yang berganda
buat puan diatas perkongsian yang sangat baik ini.

Mohon puan hubungi saya:

Norlaila - 0163552172
nlaila28@gmail.com

Unknown said...

I wish I could...........http://cashnit.com/?refer=29718

Unknown said...

Assalamualaikum Puan..

Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman. Semoga Allah mencucuri rahmat dan rezeki kepada Puan sekeluarga.

InsyaAllah saya sekeluarga merancang untuk ke tanah suci pada Disember 2014, dan sekiranya Puan tidak keberatan, saya mohon puan untuk berkongsi beberapa contact yang berkaitan dengan persediaan untuk ke Tanah Suci.

Sy mohon sekiranya tidak keberatan, Puan hubungi saya di no. 013-510.005. Terima Kasih kerana sudi membantu

abcdef said...

Assalamualaikum,

Terima Kasih atas perkongsian puan. Saya dan isteri berhajat untuk menunaikan umrah buat kali pertama dan terasa ingin buat secara TA bulan Disember ini. Ada sesiapa yang berhajat untuk buat umrah TA disember ini ke? mungkin kita boleh berangkat sekali? yelah, risau juga ni sebab dahla 1st time, dan secara TA pulak tu..mungkin ada yang lebih berpengalaman boleh bantu saya nanti..
Emel: azeem.gpms@gmail.com
Whatsapp: 013-2799369
Fida: 0197880981
Azeem: 0193610506

Jazakallah..

4AS said...

Waalaikumsalam sdr Azeem,
Actually, yang contact sy untuk umrah tanpa agen ni mostly pilih bulan disember untuk pergi. Mungkin ada yang boleh sama2 membantu nanti atau berkongsi transport kalau pergi tarikh yang sama.
Waktu book flight ticket, jangan book awal disember. Takut visa belum keluar..
Didoakan urusan sdr suami isteri dipermudahkanNya..

midlove said...

Salam...budget jika pergi tanpa agent camna ye

Rubi Francis PG00287298 said...

Asalam
saya nak sangat gi umrah dgn family saya 4 org and ibu saya
tapi kos nyer sgt mahal.
macam mana nak buat sendiri sebab I thought it was impossible dengan semua restrictions.
tolong laa bantu saya 0132044675 Rubi

4AS said...

midlove,
Tetapkan budget awak. Then pilih flight & hotel yg bersesuaian budget. Kena jengah2 promosi. Makanan pun ada yg murah & ada yg mahal. Kalau kebab tu murah je. SR2-3 je. Harga visa mmg fixed. Transport kalau awak bernasib baik blh tumpang bas mana2. SR50 je per person from jeddah-madinah.SR50 from madinah - makkah.Ada blog reader ni yg dapat macam ni.

Moodsswings,
Nanti saya whatsapp.

Anonymous said...

assalmualaikum,

saya plan nak pegi umrah kali ke 2 tanpa agen, bleh share mcm mane nak dapat kan visa? dll kalau x keberatan. TQ

tarmizie 0183753557

safuaria said...

assalam ... sy pon plan nak buat umrah DIY MAC 2015 dgn 2 kids .. mohon email sy safuaria@gmail.com.. terima kasih puan.

Unknown said...

Salam kak, MasyaAllah.. Bergenang air mata sy dpt jumpe blog akk.. Mohon jasa baik akak sudi whatsapp sy, teringin nak ke sana.. Perasaan yang tak dapat dibendung lately.. Sy dan suami berminat untuk mengetahui DIY ni. Mohon jasa baik akak.. 012-3787438

pemerhati said...

assalamualaikum, menarik pengalaman your family. kalau ada nak pergi lagi..boleh me and my wife tag along..bagi tahu saya ye..mohd darus , cheras kuala lumpur. hp:0178473860.mdmi1961@gmail.com

4AS said...

Wassalam Sdr Darus,
Cuba post komen kat sini:
http://mysweetprincesses.blogspot.com/2013/07/umrah-tanpa-travel-agent.html

Ramai yang mencari kwn2 nak pegi umrah tanpa agent ni. Hj Md Nasir yang sgt berpengalaman pun nak pegi next year..

Anonymous said...


Salam,

Saya bercadang juga untuk menunaikan umrah tanpa TA, nampak lebih menarik dan flexible. Saya bercadang untuk umrah bulan Disember sempena cuti sekolah, InsyaAllah... kalau boleh kongsikan Travel Agen utk urusan Visa dan ground transport di Mekah dan Madinah bagi saya kedua-dua ini penting. Hotel dan tiket InsyaAllah boleh booking.

Harap dapat email kpd chema6768sa@yahoo.com atau WA di 019-3001343

Terima kasih

4AS said...

Wassalam chema,
Sila check e-mail..:-)

intan raudhah said...
This comment has been removed by the author.
intan raudhah said...

assalamualaikum..tertarik bc cerita umrah akk pergi tanpa agen ni..RM8K++ utk 3 org wahhh tu dah dpt jimat banyak tu..Akk naik flight apa..MAS ke?

Siti Aishah said...

Salam ...Mohon pencerahan bagaimana nak mohon visa.. Email saya shahmian_07@yahoo.com

4AS said...

Wassalam intan raudhah,
Naik Air Asia..tiket promo..:-)

4AS said...

Wassalam Siti Aishah,
Sila check e-mail.

Abdullah said...

UMRAH PERSENDIRIAN

Menunaikan umrah selain haji adalah menjadi impian semua orang Islam. Bagaimanapun kadang2 sukar juga tercapai di sebabkan kos yg semakin meningkat. Atas dasar tersebut barangkali pengunjung ke entri ini mencari jalan penjimatan kos dgn menunaikan umrah cara persendirian. Mungkin juga pencari cara menunaikan umrah cara persendirian adalah untuk mendapat kepuasan dan kebesan melakukan umrah tanpa terikat dgn jadual umrah yg dintetapkan oleh penganjur atau TA.
Dinatas faktur mengumpulkan bakal jemaah yg bercadang menunai umrah cara persendirian atau umrah tanpa agen adalah di alu-alu untuk menyertai satu group whatsapp "Umrah Persendirian" yg telah di wujudkan. Kumpulan ini rancak membincangkan pasal umrah persendirian dan keahliannya sudah melebihi 50 org. Telegram atas nama sama telah di wujudkan bagi menampung jumlah yg bertambah. Perjumpaan awal bagi ahli lembah kelang dan yg boleh datang pertama kalinya telah di adakan.
Antara perkara yg menjadi tujuan ialah mengumpul mereka yg berpengalaman mengerjakan umrah persendirian atau umrah tanpa agen dan juga bakal jemaah umrah yg berhajat menunaikan umrah cara persendirian

Jika anda pembaca semua berminat menyertai whatsapp group UP tersebut dan beragama Islam serta berumur 18 tahun ke atas bolehlah menghantar email menyataan hajatnya kepada email : umrahsenang@gmail.com

Terima kasih

rohana rabu said...

Assalamualaikum sis...
Tolong email kpd saya cara utk apply visa dan senarai semak perkara yg perlu dibuat sblm pergi secara kronologi. Tq ... rohanarm@yahoo.com

Anonymous said...

salam,

boleh tak sis tlg email jugak pasal transport/mutawif di sana.jika ada contact no mereka boleh tak share ke email saya
azzudagreat@yahoo.com

saya da book tiket 31/1-12/2.kalau ada sesape nak share transport pun bleh la email saya, sbb kami hanya berdua sahaja. sedang berkira2 nk ambil taxi sahaja, tp selalu dgr cerita susa taxi etc. mohon pencerahan sis.

-azu-

4AS said...

Wassalam sis azu,

Dah e-mail..:-)

Unknown said...

Salam…amat berminat dengan DIY konsep ni. ..tapi terlalu byk persoalan berlegar di kepala.
Kalau boleh tolong emailkan saya ziziemmier@gmail.com itinerary in details (costing juga) serta all contacts number
1. Mutawwif dan transport
2. Runner utk Visa
3. Suggested hotel di Makkah n Madinah
4. etcs

Anonymous said...

Salam...mohon silaturrahmi dengan sis...saya berminat menimba ilmu diy ni..whatsapp fitriah 0133572216..

Anonymous said...

As salam puan, mohon perkongsian pengalaman puan dalam menjalani ibadah umrah persendirian...saya sangat berminat dan bercadang untuk pergi bulan Disember 2014 ..email saya hamidah mrsmjb.edu.my

Anonymous said...

salam puan boleh email kat sy mcm mana puan beli tiket, buat visa dan tempah hotel. kalau puan nak pergi teringin juga nak join,,,,puan org kedah kt mana? saya org alor setar,,, saya dah penanh pegi umrah tp dgn agen,,, la ni budget kurang tp teringn nak pi,,,kalau saya takda mahrah boleh tak pergi,,, dulu pun tumpang datuk kaklong_ct@yahoo.com

Anonymous said...

Salam puan sy pun ada merancang utk umrah tanpa agent, tp still byk benda yg xfaham. boleh tak puan beri contact untuk sy jd rujukan
fatin-0136187485

Unknown said...

Salam puan please help me how to arrange everything during umrah included transportation n muttawif...Also visa...Please Email me foktavia@yahoo.com.sg... Tq

Anonymous said...

Salam Puan. Saya dan keluarga ingin menunaikan umrah DIY pd Disember ini. Boleh puan email tentang permohonan visa . Email saya: ros8787@hotmail.com Terima kasih puan.

4AS said...

Fitry & Anonymous,
Sila check e-mail..:-)

melancong ke eropah said...

Salam puan. Saya dan famili akan menunaikan umrah diy pada dis ini. Bole email saya TA yg buat visa umrah. Bagaimana nak sewa coaster disana dan hotel. Email saya fazlielectrical@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum, mohon share mcm mane nak dapatkan visa? 0194305425

Mrs K said...

Salam, boleh tau camne nak apply for Visa? Travel agent mana yang buat sebab setahu saya itu dorang punya kuota..

Umm 'Umar said...

Assalamualaikum Puan, mohon share cara utk dapatkan visa. Saya dah survey beberapa TA tapi diorg tak keluarkan visa sahaja. Mak dan ayah saya planning nak buat umrah InshaAllah end of Jan depan. Terima kasih.

Rokhaizat bt. Rahmat
anr.rahmat@gmail.com
WhatsApp +962779368232

Ridzuan said...

Salam puan, mohon email cara umrah DIY ke hajida_azhar@yahoo.com.

Syukran lak.
-Ridzuan Lgk

Unknown said...

Assalam..

Harap dapat mailkan juga Umrah DIY.ruziha68@gmail.com

TQ

Unknown said...

Assalamualaikum..

Akak..

Saya pertama kali nak g umrah..

Tertarik sgt nak g umrah DIY nie.. Adakah posibble nak pergi umrah pertama kali tanpa agen? Sebab kami 1 keluarga tiada pengalaman..

Boleh akak emailkan persediaan apa yg patut kami tahu, visa , transport n so on., smoga Allah membalas jasa baik akak..

Whtsapp effa 0195738234
Email dinkygurlz@yahoo.com

ina zahari said...

Assalamualaikum...dalam minggu ini mmg terasa ingin sangat menunaikan umrah...tup2 search jumpa blog ni..semoga akak di limpahkan rezeki atas perkongsian ini...sesiapa yg ingin membuat kumpulan untuk bersama2 pergi umrah sendiri...war2kan lah dengan sy keqnaa@gmail.com..tq

Unknown said...

As salam sis.. Sy berminat nak buat Umrah Tanpa TA.. Sis blh email kat sy x kat mana nak apply visa... Klu x keberatan boleh whasap do no 0187758471.. Sy ada beberapa soalan nak tanya.. Tq sis

Cikgu Fathiah said...

As salam. Saya juga teringin nsk buat umrah lagi..last pergi thn 2001 dan gi haji thn 2010. Boleh tak beri no contact saya..di fathiah66@mail.com..atau 0192316700..saya nak tanya lebih lanjut. Sbb nak bilik lebih selesa dan nak cuba..juga nak jimat.Terima kasih. Semuga Allah mudahkan urusan puan

hana said...

Assalam kak, boleh email ke saya nak details seperti visa, dan lain2..ni email saya hana9277@yahoo.com..terima kasih banyak2

Rubi Francis PG00287298 said...

assalamualaikum
saya sgt berminat
bole tak bagi tau cara nak mohon visa
pls email to rubiahfrancis@gmail.com

Terima kasih

Unknown said...

Salam, saya bercadang utk buat umrah cara DIY atau TA ...insyallah bercadang pada 8 Jan 2015 onwards sesiapa yg akan ke sana pd tarikh ini bole lah contact sy insyallah bole kita berjimat dari segi transport dan mutawwif ...bole email sy di essmail71@gmail.com ....TQ essmail.

Unknown said...

Assalamualaikum kak 4As,
Saya bercadang untuk menunaikan umrah tapi hanya saya seorang sbb suami saya sudah di sana atas urusan kerja selama 1 bulan. Bolehkah kak kongsi travel agent mana kakak berurusan utk apply visa? Kalo utk hotel,transport dan flight ticket mmg boleh diuruskan..harap dapat share dgn saya di email : nasuhajuhans@yahoo.com
Tq kak

4AS said...

Coach LV,
Sila check email..:-)

Nurul Aini Mustaffa said...

As salam kak 4AS
Saya mohon jasa baik kak 4As untuk berkongsi cara umrah DIY ni. Semoga jasa baik akak dibalas dengan seribu rahmat olehNya.

Terima Kasih kak

nurulainico@gmail.com

zizie said...

Assalamualaikum puan..
Alhamdulillah terjumpa blog puan..saya dan 10 org ahli keluarga bcdg menunaikan umrah pd nov/dec ini...semoga puan dpt memberi info2 berkaitan dan pastinya pertolongan puan dpt membantu kami...terima kasih email: arwanzee@yahoo.com

Anonymous said...

Assalammualaikum,

kak, boleh email pd sy travel agent mn yg boleh tlg applykan visa? Teringin nak pergi lagi tp klaurga besar perlukan budget yg besar utk pergi melalui travel agent baisa

ctnoraizan@gmail.com

4AS said...

Wassalam sis zizi & anonymous,
Sila check email..

Anonymous said...

mohon share
1. cara / TA yg buat apply visa
2. hotel
3. transport

sidah22@yahoo.com

Nor Ain said...

Assalamualaikum. .sis.. pertama nk ucap tq sbb share sesuatu yg ramai org2 kita x tahu mengenai umrah tanpa TA ini... saya pulak terpanggil nk search cara mengerjakan umrah DIY ini apabila asben kata dia ada meeting di jeddah... bermula dr pagi tdi bermulalah episode mencari dan mencari harap sis dgn akk berkenaan cara2 nie...kslau tidak keberatan...ta mana yg boleh uruskan visa tu dan lain2... email akkak norainbi@gmail.com. tel no 0162404129 watsapp.kak nor.

Nor Ain said...

Assalamualaikum. .sis.. pertama nk ucap tq sbb share sesuatu yg ramai org2 kita x tahu mengenai umrah tanpa TA ini... saya pulak terpanggil nk search cara mengerjakan umrah DIY ini apabila asben kata dia ada meeting di jeddah... bermula dr pagi tdi bermulalah episode mencari dan mencari harap sis dgn akk berkenaan cara2 nie...kslau tidak keberatan...ta mana yg boleh uruskan visa tu dan lain2... email akkak norainbi@gmail.com. tel no 0162404129 watsapp.kak nor.

Nor Ain said...

Assalamualaikum. .sis.. pertama nk ucap tq sbb share sesuatu yg ramai org2 kita x tahu mengenai umrah tanpa TA ini... saya pulak terpanggil nk search cara mengerjakan umrah DIY ini apabila asben kata dia ada meeting di jeddah... bermula dr pagi tdi bermulalah episode mencari dan mencari harap sis dgn akk berkenaan cara2 nie...kslau tidak keberatan...ta mana yg boleh uruskan visa tu dan lain2... email akkak norainbi@gmail.com. tel no 0162404129 watsapp.kak nor.

Nor Ain said...

Assalamualaikum. .sis.. pertama nk ucap tq sbb share sesuatu yg ramai org2 kita x tahu mengenai umrah tanpa TA ini... saya pulak terpanggil nk search cara mengerjakan umrah DIY ini apabila asben kata dia ada meeting di jeddah... bermula dr pagi tdi bermulalah episode mencari dan mencari harap sis dgn akk berkenaan cara2 nie...kslau tidak keberatan...ta mana yg boleh uruskan visa tu dan lain2... email akkak norainbi@gmail.com. tel no 0162404129 watsapp.kak nor.

MamaAshraff said...

Assalam sis...

Kami sekeluarga bercadang nak pergi umrah buat kali pertama. Ayah dan ibu serta kakak sekeluarga dah pergi few times. Jadi mere plan nak gerak sendiri. Saya ada seorg anak special. jadi banyak yg saya nak tanya.

Boleh ke akk share pengalaman akk?

Ni email saya...nurliyana.basri@gmail.com

hp: 0133999272

TQVM!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam puan..blh sy dapatkan fon no puan untuk sy hubungi.sy dan suami sgt2 tringin mnjadi tetamu allah brsama2 2 org ank kecik kami.klu d izinkan tuhan, ini adalah umrah prtama bg sy dan fmly..harap puan dpt membntu kami untk sm2 mnjadi tetamu Allah spti puan.assalamualaikum.

rohayumarzuki@gmail.com
0172139291

Anonymous said...

assalamualaikum..
tahniah dan terima kasih krn tdk lokek berkongsi pengalaman di kota suci mekah dgn semua..moga semua urusan pn dipermudahkn Allah..sy mohon maklumat lg dr pn..boleh sy contact pn? email saya saranaini_75@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum sis.. sy bminat utk mendptkan info umrah tanpa TA .. emel sy cheida75@gmail.com.. semoga sis sentiasa dimurahkan rezeki oleh Allah SWT

Anonymous said...

Assalamualaikum..puan minta tolong email mcm mn cara untuk ke umrah tanpa TA dari segi visa,hotel,transport,flight ticket dan apa2 yang berkaitan semoga maklumat yang diberi dapat membantu saya ke tanah suci..cyrol1100@gmail.com

Terima kasih
Wassalam.

Ara said...

Assalamualaikum puan. Saya sangat berminat nak buat umrah DIY. Cadang nak pergi tahun 2015 ni...
Syukur jumpa blig ni. Ingat saya sahaja yg berfikiran nak backpacker bagai ni. Puan ada x group yg pergi umrah backpacker sebab kalau saya nak pergi sorg boleh ke?? Hmmm
ni email saya
ara_odin@yahoo.com
thanks in advance

Unknown said...

Assalamualaikum...boleh x bg detail cara nk buat visa and transportation dari madina ke makkah...n pergi kursus mana ke whatapp no ni 0127843570. Tq

wani said...

Salam admin, Saya bersama keluarga suami dengan 12 orang adik beradiknya. Maknanya 24 orang berhajat nak menunaikan umrah. Pagi tadi saya google menunaikan umrah dan terjumpa blog sis. agak takut untuk menunaikan umrah tanpa TA sebab kami semua tiada pengalaman. tapi bila melihat budget yang jauh berbeza dan membolehkan semua adik dan ipar pergi sekali sebab kos yang rendah, saya teringin juga nak mengikutinya. Kesian pula jika ada yang cukup doit dan ada yang x cukup duit dan berpecah belah nak menunaikan umrah. Jadi jika kosnya sikit macam yang sis kata , insyaallah semua 24 org mampu rasanya nak pergi sekali. kalaulah ada yang berpengalaman nak ikut dan bawa kami sekali semua menunaikan umrah..alangkah bagusnya..saya harap sis boleh email pada saya secara details apa yang perlu kami lakukan. Apa yang perlu kami elakkan. Apa yang kami harus sediakan. nie email saya sriwani1210@gmail.com

Unknown said...

As salam Puan...sya berminat jg untuk buat Umrah tanpa TA..so kalo x keberatan ble tak puan bg detail tentang tu...org yg boleh uruskan hal transpot dan hotel kat sana...jumain 0148701862...

Unknown said...

Assalamualaikum pn, boleh bagi facebook nama dan no whatsapps pn.sy berminat nak buat umroh cara pn ni.tk

Unknown said...

Maaf pn ni no saya 0162069691

Azlina said...

salam puan, saya pun berminat nak explore mcm mana nak buat umrah diy .mana tahu ada rezeki untuk bawak anak2 sekali.Jika tidak keberatan, harap puan dapat email atau whtup pada saya azlinaaghani@gmail.com atau 019-2814102
terima kasih...

Unknown said...

Ya Allah tak sangka boleh jumpa blog akak. Memang teringin nak buat umrah tanpa TA ni. Harap dipermudahkan urusan. Terima kaaih sudi berkongsi info di sini

Anonymous said...

Assalamualaikum puan, mashaAllah terima kasih atas perkongsian
Mohon maklumat lanjut berhubung perkara utama yg mesti tahu contoh iterinery, contact mutawif, transport, dll ke mommynal@gmail.com
Untuk umrah pertama, Mohon pandangan sahabat berhubung:
1. Umrah ziarah - Jordan baitul maqdis umrah, istanbul umrah etc
2. Umrah bulan Jun 2015 (hampir Ramadhan) vs. Umrah selepas musim haji memandangkan construction dlm masjidil haram
3. Ambil hotel yg jarak > 250 m walau mampu hotel hampir di masjidil haram

Jazakumullahukhairan kathiran

maizura said...

Salam Puan. Saya dan keluarga ingin menunaikan umrah DIY ini. Boleh puan email tentang permohonan visa dan details. Email saya: mamazura77@gmail.com. Terima kasih puan.

khairil said...

Assalamualaikum.

Saya juga berminat untuk mengerjakan umrah DIY. Cadangnya ingin ke sana Tanah Suci seorang diri.

Mohon share:

1. cara / TA yg buat apply visa
2. tempahan hotel? guna direct website atau hotels.com /bookings.com?
3. transport. (kalau perkhidmatan awam/ paling murah? memandangkan saya bergerak sendiri (backpacking)

terima kasih daun keladi.

khairilbashar@gmail.com

-khairil

WARAQAH GLOBAL RESOURCES said...

saya berminat tuan..jika nak pergi backpackers
mungkin boleh berkawan
insya- Allah..


0199972297 whatsapp saya
segera

Unknown said...

Salam. Sy berminat nk buat Umrah DIY. Plz share. Trm ksh. Fauzi.husin@yahoo.com.my

Unknown said...

Assalamualaikum puan,

Semoga Allah memberkati puan sekeluarga kerana perkongsian yang amat bermanfaat ini. Saya sekeluarga ingin melakukan umrah disember ini. But im stuck in the planning stage because of the visa and land transfer issues. mohon share contact details of the travel agency that can provide visa arrangments and land transport.
my email is aishah.ohd@gmail.com

jazakallah

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t. Puan,
Alhamdulillah selamat sejahtera melakukan umrah. Sy bercadang ingin buat umrah tanpa TA. Boleh sy contact puan ini email & no. telefon(whatsapp):
megatz@gmail.com
0 13 362 8688

zeeyan said...

Salam Puan,

Sudi kiranya puan berkongsi cara menunaikan umrah tanpa travel agent. Mohon puan contact saya di 0126758546 atau email di nurazeantalib@gmail.com.

Terima kasih.

Pn. Sumartini Bte Mahadi said...

As'salam Puan,

Saya amat berhajat untuk pergi umrah tahun ini tanpa ejen. Boleh tak saya menghubungi puan untuk bertanya lebih lanjut. Harap puan dapat menghulurkan salam ukhuwah di 0126591429. Besar harapan saya dapat berwassap dengan puan secara personal.

Pn. Sumartini Bte Mahadi said...

As'salam Puan,

Saya amat berhajat untuk pergi umrah tahun ini tanpa ejen. Boleh tak saya menghubungi puan untuk bertanya lebih lanjut. Harap puan dapat menghulurkan salam ukhuwah di 0126591429. Besar harapan saya dapat berwassap dengan puan secara personal.

Unknown said...

Alhamdulillah...sata pun baru pulang dri umrah sekeluarga ikut travel...10mei -12 mei 2015... tp teringin juga pergi dgn kluarga shj...klu lg murah...

Unknown said...

Alhamdulillah...Terima kasih bnyk, Puan atas sgl info utk umrah DIY yg amat baik ini.Semoga Allah membalas jasa baik puan dgn sebaik2 balasan. Bsr harapan saya jika puan dpt share info lanjut pd saya melalui email saya shidahf@gmail.com Terima kasih bnyk, Puan. Wassalam.

Gie said...

Assalamualaikum Puan
Thank you for your generous sharing. Semoga Puan mendapat limpahan keberkataNya atas perkongsian ini. Mohon bantuan kalau puan boleh beri info utk saya hubungi Pn. Dewi melalui fb nya. Saya dari KK amat ingin sekali mencuba umrah TA. Tq so vm. Mohon email saya jika puan tak keberatan nfauziahd@gmail.com.

Gie said...

Assalamualaikum Puan
Thank you for your generous sharing. Semoga Puan mendapat limpahan keberkataNya atas perkongsian ini. Mohon bantuan kalau puan boleh beri info utk saya hubungi Pn. Dewi melalui fb nya. Saya dari KK amat ingin sekali mencuba umrah TA. Tq so vm. Mohon email saya jika puan tak keberatan nfauziahd@gmail.com.

Gie said...

Assalamualaikum Puan
Thank you for your generous sharing. Semoga Puan mendapat limpahan keberkataNya atas perkongsian ini. Mohon bantuan kalau puan boleh beri info utk saya hubungi Pn. Dewi melalui fb nya. Saya dari KK amat ingin sekali mencuba umrah TA. Tq so vm. Mohon email saya jika puan tak keberatan nfauziahd@gmail.com.

Anonymous said...

Alhamdulillah...thanks puan atas pkongsian ni.smg Allah yg dapat mbalas sebesar2 ganjaran kpd puan seisi keluarga.....teruja saya mbc blog puan..jika tak keberatan email saya ya puan..drnorismaliza@yahoo.com.my/0125043716

alizal said...

Terima kasih kongsi info dan pengalaman

Mudah-mudahan kita semua dipilih sekali lagi untuk menjadi Tetamu Allah....

Unknown said...

As'salam . Hrp puan boleh kongsi info umrah DIY .semoga dgn info pn dpt sy sekeluarga menjadi tetamu Allah .tqemel sy noraini.nordin.218@gmail.com
0163930378.

Anonymous said...

Assalamualaikum......menarik info dan pengalaman puan. Boleh tak berkongsi ilmu puan. Saya ingin mencuba umrah cara puan, sebelum ini saya pergi umrah melalui agensi memang mahal sangat. Teringin membawa anak2 tp dgn bajet yg ada tak mencukupi. Boleh puan berkongsi info dan ilmu yg puan ada. No.hp 0132695039 (kak ana)

Unknown said...

Salam puan.. saya pun salah seorang yg nk sgt g umrah w/o using TA.. mohon puan emailkan info berkenaan umrah DIY ni.. harap sudi membantu.. and kepada sesapa yg dah dpt info pun boley emailkan kpd sya..
julainachekamal@gmail.com

Unknown said...

As salam Puan

Amat tertarik dan berminat dengan cara puan mengerjakan umrah. Bercadang untuk menghadiahkannya kepada anak perempuan saya yang bakal melangsungkan perkahwinan
hujung tahun ini, InsyaAllah. Kami sudah berumrah tetapi bersama TA.

Mohon agar puan dapat emel saya jaym@um.edu.my / 0126701978.
Terima kasih di atas kesudian puan berkongsi ilmu. Semoga rahmat Allah sentiasa
mengiringi puan sekeluarga.

elliza said...

Assalamualaikum encik..Boleh add sy untuk group wasap ..0133272029

zra said...

Assalamualaikum tuan tanah,

Saya teruja baca entri ini. Oleh itu, saya ingin meminta jasa baik puan untuk membuat perkongsian mengenai umrah tanpa ejen ni. Saya berhajat nak bawak FIL dan MIL since parent saya dan saya bakal menunaikan umrah 24 November 2015 ni. Mohon puan dapat meluangkan masa untuk e-mail saya di mynameiszura@gmail.com

Terima kasih.

Anonymous said...

Aslm sis. We all sefamily (bertiga) plan nak buat umrah sendiri. Appreciate if sis can share relevant info ie mutawif, transport etc. Email add rozila_rashid@yahoo.com.au

Tkasih
Rozila

Anonymous said...

salam semua.

ada yang pernah pergi umrah DIY ni tak selain admin? nak kongsi2 cerita. saya bercadang nak pegi dgn parents.

admin, boleh email saya tak ttg bajet dan procedure semua?

xieyrocksta@yahoo.com

terima kasih. semoga semua yang berniat ke sana di permudahkan hendaknya. amin. :)

DDT4D said...

Salam... Puan...
Sudi2 share details plans dan pengalaman puan umrah diy...

Boleh contact email noorzack1380@gmail.com

Tq in advance...

Unknown said...

add saya jug a 011-36868140

bro x said...

Add saya juga 0166268474

4AS said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Atas inspirasi pembaca-pembaca blog ini, buku " Travelog Umrah DIY" berjaya diterbitkan. Untuk makluman lanjut sila ke:

http://mysweetprincesses.blogspot.my/2015/12/travelog-umrah-diy.html
@
www.facebook.com/TravelogUmrahDIY

Unknown said...

Assalamualaikum, alhamdulillah kerana selamat mengerjakan ibadah Umrah.
Kami disini ingin berkongsi kehadiran buku Panduan Ringkas Haji dan Umrah. Untuk gambaran selanjutnya sila layari pautan berikut: www.panduanringkashajiumrah.wordpress.com
Terima kasih.

su said...

as salam pn
blh email contact puan..
suslizawati84@gmail.com

Anonymous said...

Assalamualaium Puan,

terima kasih diatas info yang diberikan.
boleh Puan email kan kepada saya berkenaan info tentang umrah tanpa TA jika tidak keberatan, miss_ellya@yahoo.com.

Terima kasih.

Maliza said...

Assalamualaikum Sis,

a good post .. saya pun Alhamdulillah baru sahaja balik dari Umrah sendiri..cuma disebabkan suami bekerja di Saudi jadi semua urusan suami buat ... cuma dia jemput saya dari Malaysia terus pergi ke Madinah. Semua urusan visa saya urus sendiri .. dalam kos 480MYR ..dan dalam 3 hari dapat visit visa... bukan umrah visa but visit visa .. according to husband its because he is working there so he can request saya dapat visit visa yang less hassle. Kami pergi 5 hari .. 2 hari di Madinah dan 3 hari di Makkah .. semua urusan mudah dan tiada hassle. Now I am planning for next umrah untuk my mom and my children and we plan to go again sendiri. Hopefully your experience can assist me in my plans. Thank You so much for the sharing of experience...

Unknown said...

Salam puan. saya ingin tahu lebih lanjut tentang Umrah persendirian terutamanya tentang transport dan juga mutawif di sana (contact person dan sebagainya). Bolehkah puan email kepada say fazrshinoda@gmail.com?

Anonymous said...

Add saya juga 016-7649172 (Azim Umrah Sunnah)

Anonymous said...

Assalamualaikum Puan dapat puan berkongsi tetang transport yg digunakan dan juga mutawif ( no contact Sultan) jazakumullah kyairan kathira

Anonymous said...

Kalau boleh tolong email saya wanna_1170@hotmail.com

Unknown said...

add sy juga.. nuraini 0123588307

Unknown said...

add sy juga nuraini 0123588307

Hajj and Umrah Packages USA said...

Really make an impression the way Cheapumrahpackage.us . Supportive staff all ways Makkah to Madinah, Nice accommodation during the hajj, although I was not feeling well, terrible fever, but CheapUmrahPackage.US staff cares me a lot, very supportive staff.. Thanks Umrah Packages

Unknown said...

Assalamualaikum pn.
Bleh dptkan maklumat ttg cara dapatkan visa umrah, travel agen yg uruskan visa umrah, driver dan mutawif disana

ikanordin@gmail.com.terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum pn.
Bleh dptkan maklumat ttg cara dapatkan visa umrah, travel agen yg uruskan visa umrah, driver dan mutawif disana

ikanordin@gmail.com.terima kasih

sutera nilam said...

Boleh add saya juga azlin 0123342269

Hajj and Umrah Packages USA said...

I can truly say that this was the best experience of my life to perform Umrah in Saudi Airline Umrah Package with Cheap Umrah Package.US eco-friendly staff did everything possible for us to make this an amazing experience.

Umrah Packages

Unknown said...

Assalamualaikum wbt,

Saya nak dapatkan buku Umrah DIY, mohon hubungi saya Abdul Rahman 0162274000. Saya juga boleh hubungi puan. Terima kasih, semoga Allah memberkati Puan sekeluarga.

ffredrick peterson said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Faedah. Sila hubungi kami melalui e-mel fredrickpetersonloan@gmail.com
 
PEMINJAM'S DATA BORANG

 1) Nama Penuh: .......................................................
2) Negara: ......................................................... ..
 3) Alamat: ..........................................................
4) Negeri: ............................................................ ..
 5) Seks: ................................................................
6) Status Perkahwinan: .................................................
7) Pekerjaan: ....................................................
 8) Nombor Telefon: ................................................
9) Kedudukan masa ini di tempat kerja: .....................
10) Pendapatan Bulanan: .............................................
 11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
 12) Pinjaman Tempoh: ................................................
13) Tujuan pinjaman: ...........................................
 14) Agama: ...................................................... ..
 terima kasih, Encik Fredrick

Unknown said...

Add sy..0193539889 kak nora

Mohamad Hafizi said...

Boleh tolong add saya Hafizi 0126012013

Umrah Packages said...

Hope it was a very good trip for you and your Family!!!




ffredrick peterson said...

Nama saya Encik Fredrick Peterson. Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang memberi pinjaman kepada individu persendirian dan korporat. Adakah anda telah ditolak oleh banyak bank? Adakah anda memerlukan pembiayaan untuk menubuhkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pembiayaan untuk pengembangan perniagaan anda? Atau adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? Pinjaman saya adalah dari pinjaman peribadi ke perniagaan. Kadar faedah saya 2% sangat berpatutan dan proses pinjaman kami juga sangat cepat. Jika anda benar-benar bersedia untuk menyelesaikan masalah kewangan anda, Kemudian cari lagi dan memohon pinjaman hari ini. Jika anda berminat, anda boleh menghubungi kami hari ini melalui e-mel: (fredrickpetersonloan@gmail.com). Selamat sejahtera. Encik Fredrick Peterson

Unknown said...

100% Pinjaman untuk tawaran anda!

Kadar faedah yang rendah
Kadar serendah 3%! Kadar faedah 0% untuk 6 bulan pertama

TIDAK DITERIMA / TIDAK COLLATERAL
Tidak perlu memanfaatkan sebarang aset untuk memperoleh modal

NO RESTRICTIONS
Dana boleh digunakan sama seperti wang tunai.

PEMBIAYAAN SEBAGAI HINGGA 15 HARI
Proses kelulusan cepat

Kami tidak mengenakan bayaran untuk mengemukakan permohonan, kami dibayar semata-mata berdasarkan keputusan.

PENGELUARAN INCOME NO
Pendapatan yang dinyatakan sahaja

Hubungi kami hari ini melalui e-mel. Springleaf_finance@outlook.com


  Adrian Winson

merit hope said...

(MERIT HOPE LOAN COMPANY)
 
Halo saya Puan, harapan, pemberi pinjaman yang sah dan dapat diandalkan kepada pinjaman
Dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. Dari
USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, RM 20,000 RM 100,0000 sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
Perlukan loana2
   Anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
Dalam: (merithope6@gmail.com)
Tuhan merahmati kamu.
Yang ikhlas,
Puan: Harapan Harapan
E-mel: (merithope6@gmail.com)

Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (merithope6@gmail.com)

Haramain Tours said...

I appreciate with your service. Keep it up. Umrah is minor pilgrimage compare to annual Hajj pilgrimage. Lots of people looking for Umrah packages at cheap rates. Because they can’t afford, But now they will happy when seeing this.

AMISHA said...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp15 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

meera92 said...

Salam puan
Sy amat berminat.utk.ke sana menggunakan umrah DIY..blh x puan email.kpd sy.detail.no contact mutawif.n cara urus visa ameera.nas92@gmail.com

khalidah said...

Salam puan. Saya ingin mengerjakan umrah secara DIY. Blh tak puan email kepada says cara nk urus visa dan no contact mutawif? cikgukaz@yahoo.com. Terima kasih banyak.

ady william said...

Are you looking for rational and profile-raising Hajj and Umrah Packages 2019 from London, Manchester, Birmingham, and Bradford? Then you are in the right place because Umrah Experts UK is the best choice in the UK.