Pages

Friday, March 22, 2013

Umrah Ziarah- Amazing Journey : Makkah Part II

As usual, to those yang ke Makkah, akan di bawa ziarah. Masa ziarah ni dapatlah bermiqat sekali. Selalunya ziarah akan dibuat selepas breakfast dan balik sebelum zohor.

Ziarah pertama kami dibawa ke Jabal Thur, Padang Arafah, Jabal Rahmah, Muzdalifah, Masjid Nameerah dan Khaif, Mina ( Jumrah Al-Ula, Jumrah Al-Wusta dan JumrahAl-Aqabah iaitu tempat melontar jemaah haji ). Kami singgah untuk bermiqat di Jaq'ranah. Masjid ni kecik je. Nak ambik wuduk pun berebut2..Punya la ramainya jemaah. Kat luar masjid ramai peniaga berjualan. Murah2 je jubah kat sini. Ada yang sebijik kat Makkah dengan harga 1/3 je dari di Makkah.

Jabal Thur

Jabal Rahmah ( Tak naik sampai atas pun, coz tersilap jalan..)


Mina

Jumrah

Gua Hiraq

Pada hari ke lapan, kami di bawa ziarah ke Hudaibiyah. On the way ke Masjid Hudaibiyah untuk bermiqat tu, sempatlah singgah di Ladang Unta. Sempoi je ladang dia. Beli le juga susu unta 2 botol. Ni kes tamak punya pasal..:-) Tapi bila ustaz cakap susu unta ni berangin sikit.. terus tak berani nak minum. Yelah, balik tu terus nak wat umrah. Nanti asyik nak kena ambik wudhuk masalah le pulak. Susu unta tu simpan dulu.. Balik hotel baru minum..:-)

Masjid Hudaibiyah

Ladang Unta di Hudaibiyah

Kat Makkah, my group stayed at Burj Al Sultan. Just accross the road from The Clock Tower. Nak menapak tu tak le jauh sangat. Tapi kalau orang tua2 tu kesian le jugak. We bought a wheelchair for Ayah. Senang nak ke masjid. Boleh cucu2 yang baikhati tolakkan..:-) Actually, wheelchair boleh ambik kat area sai'e. Ramai yang wakafkan kat situ. Since we didn't know that, we bought from a pharmacy. Harga kena survey kat pharmacy. The price diffrence was SR50.

Our hotel- Burj Al Sultan


Kalau tak selera nak makan yang hotel served, tak payah le complaint. Pegi je beli kat kedai2 Arab tu. Serving diorang siap boleh makan 5 orang tak habis! Ada sekali tu kitaorang beli breakfast lamb, dapat nasi arab 1 plastik besar & 5 keping roti pita.. Free..Ice- cream Arab memang marvelous. Kalau nak beli fresh milk hati2 jangan terbeli yogurt like yours truly. Nasib hubby pandai modify. Campur dengan juice, jadi le yogurt drink. Baru boleh telan..:-). Essential items memang mahal kat sana. So, toiletries tu bawa le siap2 dari sini. 1 packet of cotton buds harga SR10! Kat Malaysia tak sampai RM1 pun..

Sape yang suka KFC, kat Makkah dia main campak semua dalam box. Tak de chili sauce ye... When we arrived in Makkah, masa tengah buka pintu bilik, tiba2 ada jiran sebelah datang bagi KFC siap dengan drinks & oranges. Rezeki di tengah malam..:-)

Shopping lak, boleh ke souq dekat2 hotel Al Safwah. Ground floor. Price kat sini murah sikit & boleh tawar menawar. Minyak2 atar sekarang ni dah wangi2.. Boleh pakai pegi kerja & can last sampai petang. I especially like Raudhah. Hubby suka sangat dengan minyak wangi oud dia..:-) Jubah2 & abaya pun cantik2.. Harga bergantung pada jenis kain & design. Jubah lelaki kalau nak tempah baik tempah on the first day in Makkah. Kain Japanese Cotton mahal sikit tapi lembut je..

Mamat Paki ni dok demo jubah dia tu.. Diorang ni nak tengok design..:-)


Kalau nak shopping yang murah, selalunya lepas solat, diorang lelong depan masjid. Price selalunya SR5, SR10 & SR15.  Peniaga ni illegal jual kat sini. Bersedia je untuk lari kalau polis datang. Kadang2 tu dia main tingglal je barang dia. Kalau tak sempat nak bayar, nasib le..

We all tak de lah shopping sangat. Selalunya lepas isyak & dinner baru pegi shopping. Tu pun kejap je. I did my souvenir shopping in Madinah coz kat Madinah boleh shopping depan Masjid Nabawi on the way balik hotel. Lagipun kat Makkah ni kalau boleh nak tumpukan masa ke masjid je..

Sunday, March 10, 2013

Umrah Ziarah- Amazing Journey : Makkah Part I

The other day when I was chit- chatting with my customer about my recent umrah, he said " kalau kita bercuti kat tempat lain, kalau best pun kita akan bercerita dalam seminggu je. Tapi kalau bercerita bab umrah, we will never get bored". How true! That's what I felt.

Masih terbayang2 bersolat di Masjidil Haram, bersolat di depan Kaabah, bertawaf dan bersa'ie. I'm amazed at the energy I got to do all those stuff without feeling tired eventhough I only had a few hours rest. Rasa nak duduk je kat Masjidil Haram tu. Ada 2 hari tu I buat umrah 2 kali. Pagi & petang. Tapi tak penat langsung! Pelik.. coz kat Malaysia I'm not the exercise junkie. Where did I get all the stamina.. Masa kat Mekah cuma 5 1/2 hari. So, kalau nak kejar 7 kali umrah ( Yang pahalanya bersamaan 1 haji ) , memang ada hari yang kena buat umrah 2 kali. I ada dengar jemaah yang pernah buat umrah 3 x sehari. Subhanallah..



Masa I buat umrah 2 x sehari tu memang nak kena timing so that tak miss bersolat jemaah di Masjidil Haram yang pahalanya 100,000 kali dari bersolat di tempat lain. Kalau pergi miqat di Taneem waktu pagi tak jadi masalah. Kalau nak pegi miqat lepas asar, takut time tawaf tu dah masuk maghrib. Untuk lelaki senang la. Terus solat kat dataran tawaf tu. Perempuan tak dibenarkan solat di dataran tawaf kecuali 1 area belakang Hijir Ismail. Tapi of course masa ni sesak la. Nak jejak kaki pun dah tak boleh. Kalau miqat lepas isyak pun ok. Habis umrah dalam pukul 12am. Tapi masa ni memang bersesak la sebab ramai yang suka buat umrah waktu malam. Sejuk sikit.

Kami bertolak dari Madinah ke Mekah selepas zohor. As usual for jemaah from Madinah, we stopped at Bir Ali for our miqat. Kat sini boleh la nak buat solat tahiyyatul masjid & solat sunat ihram. Make sure cam lokasi bas. Nanti ada lak yang tersesat coz banyak bas kat sini. Untuk jemaah wanita, eloklah niat umrah bertaklik. Takut nanti tiba2 period ke @ ada halangan lain, tak le kita duduk dalam ihram. 

Bir Ali


My Beloved Mak. Thank you Mak for all the guidance..


Masa naik bas lepas bermiqat, mulalah bertalbiyah. ' Labbaikallah hummalabbaik labbaikala sharikalakalabbaik innalhamda wanni'mata lakawal mulk la sharikalak'. " Hamba-Mu datang menyahut panggilan- Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan ni'kmat serta kerajaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu". Kita nak bagitau padaNYA kita nak ke rumahNYA. Sebak hati.. Akhirnya dijemput menjadi tetamuNYA. Apakah umrahku akan diterima...

Banyakkan bertalbiyah semasa 6-7 jam perjalanan ke Mekah. Kalau penat bertalbiyah, jangan dok sembang merapu. Baik tidur je..Kita dah dalam ihram masa ni. I had this 1 incident. Semoga menjadi pengajaran..Masa sampai Madinah, my friend Zuraida ada problem bengang telinga after the long flight. Kena cakap kuat dengan dia sebab dia dah jadi separuh 'pekak' as she put it. I pun ada la gelakkan dia & bagitau Hubby & my sis Ila always had the same problem after long flights. Tup tup masa on the way ke Mekah, when we stopped at a rest area, turun je dari bas telinga I jadi bengang. Tempat tu bukan highland pun..Never experience this before.. Astaghfirullah..DIA bagi cash kat I..

Kami sampai di Mekah dalam pukul 10 mlm. The first time I saw Masjidil Haram.. MashaAllah..it's so gigantic & beautiful...eventhough still under extensive renovation. Allahuakbar..I'm finally here...

Masjid Al Haram


Wednesday, March 6, 2013

Umrah Ziarah - Amazing Journey: Madinah Part II

 Masa kat Madinah kitaorang dibawa ziarah tempat-tempat bersejarah eg. Masjid Quba' , Masjid Qiblatain, Jabal Uhud dan ladang kurma. Kami tidak dibenarkan ke pasar kurma.
  Our first stop was Masjid Quba', masjid kesayangan Rasulullah SAWdan masjid pertama dibina oleh orang islam. Rasulullah SAW menziarahi Masjid Quba' pada tiap-tiap hari Sabtu. Alhamdulillah kami dapat ke sana pada hari Sabtu.Sabda Rasulullah SAW " Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudian pergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah." 

Masjid Quba'

 Masjid Qiblatain ( Masjid 2 kiblat ), kami hanya lalu sahaja. Tidak sempat singgah untuk solat di situ. Disini diturunkan wahyu kepada Rasulullah SAW untuk memindahkan kiblat dari Masjidil Aqsa di Jurusalem ke arah Masjidil Haram di Mekah.

Nun jauh  Masjid Qiblatain

Jabal Uhud juga menjadi persinggahan kami. Kat sini banyak penjual-penjual cenderamata. Kami diingatkan tiada masa untuk shopping. Tapi..sempat la jugak beli tasbih..Murah je..Jabal Uhud ialah bukit kemerahan yang menjadi saksi gugurnya para Syuhada di Madinah. Berdekatan Jabal Uhud ada Bukit Pemanah @ Jabal Rumat. Ramai para jemaah memanjat bukit ini, tapi kumpulan kami tidak dibenarkan..Disini juga terdapat perkuburan para Syuhada yang di pagarkan dan ditutup dengan kepingan polycarbonate. Ini disebabkan banyak kes bidaah dilakukan oleh para jemaah. Tapi...ada la juga lubang kecil. Boleh la nak jenguk kat dalam perkuburan tu. Kat dalam perkuburan tiada sebarang tanda atau batu nisan.

Bukit Pemanah @ Jabal Rumat


Perkuburan Para Syuhada


Bukit Uhud

 Ladang Kurma menjadi persinggahan terakhir. Since visa dah chop muassasah, tak de la harapan nak ke pasar kurma. Kalau nak pegi pun kena pegi sendiri. Since masa sangat terhad di Madinah, tak sempat la ke pasar kurma sendiri. Beli je la kurma di ladang kurma ni yang of course lagi mahal. Masa ni kurma tak berbuah pun. Mutawif ada bagitau, kalau nak beli kurma yang afdal beli kurma ajwa dan barni kerana yang ni sunnah. Kurma ajwa original harga dalam SR110-120 per kg. Yang ni kami order kat mutawif je. Kawan dia ada ladang kurma kat madinah. Barni murah je. SR20 per kg. Chocolates & nuts baik beli kat luar je. Kat sini mahal. Chocolates SR40 per kg. Kat luar boleh dapat dalam SR20 je..

Ladang Kurma yang tak berbuah pun..:-)

Tea was served here


Borong Kurma..


Balik dari ziarah, sempat kami bersolat zohor di Masjid Nabawi. Since we all hanya 2 1/2 hari di Madinah, memang pulun la solat qadha selain solat fardhu untuk mencukupkan 40 waktu solat fardhu di Masjid Nabawi. Diriwayatkan hadith dari Anas bin Malik (r.a) hadith dari Nabi (s.a.w) "Barangsiapa bersolat 40 solat (yakni, solat fardu) di dalam masjidku tidak terputus solatnya ditulis baginya (pertama) terpelihara dari neraka dan (kedua) dijauhkan dari azab dan (ketiga) dipelihara dari sifat-sifat nifaq (atau, menjadi orang munafiq).
 Semasa kami di Madinah, cuaca nyaman je. Suhu dalam 26C. Seronok berada di bumi Madinah ni. Seperti di dengar, orang Madinah lebih berbudi bahasa dan lembut berbanding orang Mekah. Rindunya nak ke sini lagi.. 

 Madinah's landcsape..cantik..pokok kurma everywhere..





Umrah Ziarah - Amazing Journey: Madinah Part I

 Alhamdulillah. Akhirnya kami dijemput menjadi tetamuNya pada 7-18 Februari 2013. Ni pun kalau tak, tertangguh jugak. Tapi Mak yang dah bagi nama kitaorang siap2 since last year. Nak cancel pun kesian lak kat Mak coz Mak & Ayah would be celebrating their 50th wedding anniversary in Madinah.So, kitaorang tawakkal jelah tinggalkan biz yang baru set up.Kitaorang pergi berlapan; Mak, Ayah, Hubby, Me, my nephews Ismadi & Wafi, Ngah & Dik Nah my cousin.
 Kali ni kami menggunakan khidmat Asari Murni.Flight direct dari Penang ke Jeddah menggunakan Nas Air. Chartered flight. Ada 400+ untuk group dari Asari Murni. Kami bertolak pukul 6ptg. Sampai di Jeddah 9pm ( 2am waktu Malaysia ). Lebih kurang 8 jam perjalanan. Flight tu ok. Makan sampai 3 kali. I asyik tidur je. Sampai Jeddah, kitaorang dibahagikan kepada kumpulan masing2. Our group MD3 akan ke Madinah dulu. Perjalanan yang memakan masa 6 - 7 jam dengan bas. Just over 400km distance. Berhenti rehat pun lama gak. Pekena nasi ayam 15 riyal pepagi buta pukul 3 pagi!
 Sampai Madinah just before azan Subuh. By the time check-in kat Hotel Ishraq which is about 80m from Masjid Nabawi, orang dah solat pun. Bila kitaorang turun nak ke masjid, tengok2 orang dah balik solat subuh. Termiss solat subuh berjemaah di Masjid Nabawi on Friday morning..:-( The hotel was under renovation. We all dapat bilik tak siap.. Tapi dah rezeki macam tu kut..Nak duduk bilik pun kejap2 je. Most of the time kat Masjid Nabawi. Dah le time was limited in Madinah. 2 1/2 hari je.
 First time masuk Raudhah hari Sabtu, 9 Feb dengan Mak. We all dapat masuk nearly 12 midnight. Ni pun dah tunggu giliran dari pukul 10pm. I think the best time untuk masuk Raudhah untuk ladies around pkl 12 midnight. Masa ni dah tak ramai. Mak pun senang je dapat solat kat saf depan sekali. Perasaan dapat masuk Raudhah..no words can describe..Syahdu sangat. I think semua orang akan menitis air mata especially dapat berdoa di makam kekasihNya..
 Kali kedua masuk Raudhah, on Sunday morning. Nak masuk Raudhah kena ikut negara. Malaysians sekali dengan Indonesians. Kalau termasuk group lain eg Turkey, maunya kena rempuh coz diorang besar2 & jenis yang suka tolak2..Kali ni I tertolak ke arah Makam Rasulullah SAW. Tunggu je turn nak solat kat saf depan sekali. Alhamdulillah, dapat.. Setiap kali nak buat @ inginkan sesuatu berdoalah padaNya, inshaa Allah, Allah akan perkenankan dan permudahkan segala urusan.
 My experience di bumi barakah ini, serious tak rasa penat atau mengantuk walupun sempat tidur hanya 2 jam on the first day. Selalunya I kalau tak cukup tidur akan rasa pening nak termuntah. But not here..Subhanallah..

Masjid Nabawi - Pintu Masuk Wanita



Dataran Masjid Nabawi - Waktu Payung Tutup



Inside Masjid Nabawi - Tenang je..



Dataran Masjid Nabawi


Menunggu Masuk ke Raudhah - Yang Berkubah Hijau tu..


Payung Dibuka waktu malam



Petang di Masjid Nabawi


Mak, Ngah & Dik Nah di depan pintu masuk bahagian wanita



Sunday, February 24, 2013

Alysa's 8th Birthday

Happy 8th Birthday my Alysa. May Allah grant you happiness and guidance in whatever you do. Semoga menjadi anak yang solehah dan contoh kepada adik-adik.Sayang kakak..mmuahh..

Alysa is 8

Her bithday cake - Baked Oreo Cheesecake

Bithday lunch