Pages

Tuesday, February 5, 2013

Cuti- Cuti Bandung - Part II

 Hari kedua, kitaorang ke Tangkuban Perahu. Ni lah salah satu motif ambik ground package. Untuk ground package kali ni harga memang tersangat reasonable. Kitaorang deal terus dengan company yang based di Bandung. The ground package included pick up & send to Jakarta, hotel, food & entrance fees. Berbaloi sangat. Lagipun. our tour guide ni ikut je kalau we all tukar itenarary.
 Dari Bandung ke Tangkuban Perahu tu sejam lebih le jugak. Sampai kat situ dah tengahari tapi mak ai sejuknya. It was very windy. Macam nak melayang je..hehe..Nasib bawak bekal sweater. Kalau tak, maunya gigil2..Beli goreng pisang panas, sekejap je sejuk..Kitaorang sempat le gigil2, posing & menikmati keindahan alam dalam sejam kat situ. On the way balik, sempat beli Avocado yang banyak jual kat gerai2 tepi jalan. Murah giler. 1 kg Rp10K je.( RM3+ )
 Kalau ikut itenerary, our next stop was Strawberry Farm & Sari Ater Hotspring. Tapi.. panggilan shopping lebih kuat. Kitaorang skip that tour & terus sambung shopping. Our tour guide ikut aje. Kali ni terus ke jalan Setiabudi, Rumah Mode in particular. Cantik kat sini. Ada tempat lepak2 makan. Hubby malas nak masuk shopping, dia lepak minum coffee sorang2..:-) Price ala2 Starbucks. I pulak gigih nak cari barang nak shopping coz nak sangat buat collection beg dia..haha..At last beli gak seluar for Alysa. For myself beli blouses. Kat sini Dockers pun murah. Ada sorang tu memula dah keluar, bila dengar je ada Dockers yang dia tak nampak, terus masuk pulak. hihi.. Menunggu lagi we all..
 Lepas tu kitaorang lunch kat Restoran Belacan. Food bukan berasas belacan ye.. Ada sup ikan, Ikan kaloi masak kicap ( sedap gak ), tempe ( yang I tak makan ) dll. Still, not my taste. Memang I ni jenis tak minat indon food kut..
 Dah puas minum apokat & kekenyangan, kitaorang shopping kat Jalan Riau ( Jln Laksamana L RE Martadinata ) pulak. I especially like Heritage & Cascade. Kat sini baju kanak2 murah. Other FOs kat sini: The Secret, Stamp, Terminal Tas ( Banyak fake handbags ), For Men, Osso, The Summit, Branded Club. Kat sebelah Heritage ada cafe yang famous dengan pisang bakar berkeju & coklat. Tapi tak try pun sebab dah kenyang.

Our hotel. Simple, neat & clean. Nak tido je kan..

 Tangkuban Perahu. Melaram dengan tudung baru..hihi..

Kawah gunung berapi kat belakang tu..

Observatory tower

Rumah Mode

Kedai Belacan

Our lunch

Heritage & Cascade, erk..apasal tertido lak..:-)



Monday, February 4, 2013

Bandung Revisited - Part I

 Kali ni we all ke Bandung through Jakarta. Ni kes Air Asia re-route le. Our flight was delayed 4 times. Finally we boarded the plane at nearly 12a.m! Our tourist guide was from Bandung. He waited for us at Jakarta Airport from 11 p.m. We finally arrived there at 3a.m. Indonesian time. Nasib dia tak cabut macam kes we all ke Medan dulu.
 Then, we headed to Bandung. Memang tak nak tido kat Jakarta. We managed a nap through the 2 1/2  hours drive to Bandung. By the time we checked- in, it was nearly 6a.m. Phew! First time travel sampai ke destination pepagi buta. Sempat le tido dalam 2-3 jam. The driver picked us up at 9 a.m for our tour.
 Our first destination was Pasar Baru. Rambang mata! Sempat le sambar tudung2 yang cantik & murah, kain2 pasang yang bermanik2 tu..Tudung 3- layer serious murah. Lepas I beli, Ila & Liza pun berjangkit beli. Ada orang tu terus beli 4 helai..:-) I also bought tudung ala Najwa Latif. Yang ni, according to the shop owner, boutique owners from malaysia selalu borong sini.
 Lepas memenuhkan beg, kitaorang dibawa lunch nasi padang. Penuh meja. Semua nak try. Dah kenyang, bermula lah our shopping spree at factory outlets. :-) We all ke Jalan Dago dulu ( Jln Ir H Juanda ). Our tour guide parking kat Glow. Then kitaorang jalan je ke factory outlets berdekatan. I personally like Glow, Blossom, Episode and Grande. Sempat jugak beli kasut kat Donatello. Factory outlets lain kat Dago area: Happening, Up Town, Glamour, Victoria, Jetset, Seximo, Rich & Famous.
 Malam tu kitaorang dinner kat Sangkuriang. Tempat cantik. Makanan yang tour guide kitaorang pilih biasa je. Dah kenyang balik hotel dah 10pm. zzz..

Tudung-tudung cantik kat Pasar Baru

Pasar Baru

Our lunch - nasi padang

Berderet hidangan. Semua we all cuba..:-)

FO Anak kecil. Baju kanak-kanak banyak. Tapi harga rasanya kat heritage & blossom lagi murah.

One of my fav FOs

Sangkuriang

Tunggu dinner..

Monday, January 7, 2013

Adik's First Day @ School

Adik is in Standard 1 this year. She had an orientation day on the 28th Dec. She did well on her first day. Hubby was with her until after the assembly. Then I went during recess. Jenuh nak cari dia. Tengok2 dia tengah makan dengan her classmate. Alysa join her later.




 With Alysa

Assembly

Alysa

Tuesday, December 18, 2012

Lepak @ Bukit Bendera

 Believe it or not? Dah berbelas tahun stay kat Penang, this was the first time we visited Bukit Bendera @ Penang Hill on 1 Muharram 1434. Sambut new year kat Bukit Bendera gitu..:-)

 Tu pun sebab nak bawak the princesses jalan-jalan. Asyik terperap je cuti sekolah. Initial plan nak ke Legoland rasanya tak jadi kut coz Hubby is busy. Masa sampai je, mak aii..ramainya manusia beratur nak beli tiket. Adalah sejam lebih Hubby beratur tengah- tengah panas terik tu just to buy the train tickets. The ticket price for 2 Adults + 3 kids was only RM19. Airis free je. Masa tu rasa macam nak cancel je naik train tu coz tak larat tunggu tengah panas terik dengan Airis yang tak sihat & cranky.

Welcome to Penang Hill!


 The train ride uphill was smooth. It only took around 5 minutes. Sampai je, terus mengadap bekal dulu. Lapar menunggu beli tiket..:D Then, baru jalan-jalan. We walked to the mosque. Menggigil lutut panjat bukit..hehe.. Nampak sangat tak fit! Masjid tu punya le kecik. Untuk ladies ada 1 saf je yang muat 6-7 orang. For men adalah 2 saf. Jenuh queue nak solat pulak. Tapi Alhamdulillah, masjid appropriately located. Kat atas sekali. Sebelah bawah sikit ada kuil & tokong.

The train ride



Masjid Bukit Bendera yang comel



 After the princesses were let loose at the playground, we went for a buggy ride. RM30 for 20 min. Oklah. Boleh le tahu sejarah bukit bendera & tengok holiday homes orang2 kaya..:-) Our buggy driver tu memula ingatkan malaysian, bila dia cakap je..rupanya Bangla. Dah ronda-ronda sekitar bukit bendera tu, we had a late lunch at Astana foodcourt. Food price is a bit pricey compared to other parts of Penang. Yang tak bestnya, food kat second level while drinks kat 3rd level which was inconvenient. Kat bawah sekali ada Owl museum. Free je untuk kids below 12 y.o. Entrance fee untuk adult is RM10. Since kitaorang malas nak temankan the princesse turun dengan Airis yang demam, tak tau le apa ada dalam museum tu.

Buggy ride


Jambatan Gantung. Ingat kat Sabah je ada jambatan gantung? Penang pun ada..:-)


Owl Museum


Post Office pun ada..


The art of henna drawing


Fake grasshopper anyone?


We went down around 4pm. Nasib turun awal coz the next day we read news that people got stranded up to 4 hours after 7pm because the train broke down.

Checking out Penang 



Monday, December 17, 2012

Adik is 6

 Adik's birthday celebration was an impromptu affair. We decided to do it that night coz our family would come over that night. So, I had around 3 hours to prepare the food including the cake.. We celebrated a day early. Thank you for those who came over to her birthday celebration. We have mak & ayah, Ila & family, Abang Ari & family, K.Liza & family, Ismadi & family.

Birthday girl as sweet as ever..:-)



With her beloved sisters & our next door neighbour cum their bestfriend, Amirul.


The birthday cake 

 To my sweet Adik, Happy 6th birthday . Semoga menjadi anak yang solehah, dan berjaya di dunia & akhirat. With lots of love from Mama, Papa, Kakak, Bay & Bi.